Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Az invázió szerencsére elmarad - Érkezés - kritika

2016.11.17

Az Érkezés egy unásig használt témából alkot valami újat, ami nem a végeláthatatlan akcióval, hanem a feszültséggel és a történettel veszi le a nézőt a lábáról.

 

filmfan---erkezes-2.jpg

 

Denis Villeneuve rendezői tehetségét hosszasan lehetne méltatni, ugyanis a nevéhez fűződik többek között a Warrior, a Fogságban, illetve a Sicario – A bérgyilkos is. Jellemző módon a rendező alkotásainak megtekintése után nézőként jó pár új gondolattal távozhatunk a mozi teremből, ezért az egyik személyes kedvencemnek is tartom. A legújabb a filmjét, az Érkezést Ted Chiang, The Story of Your Life című novellájából adaptálta, és nem meglepő módon az év egyik legjobb sci-fijeként harangozták be, hiszen az alapjául szolgáló alkotás is zseniális.

 

A történet szerint tizenkét idegen űrhajó – vagy ahogy a filmben nevezik őket: kagyló - jelenik meg a Föld különböző pontjai fölött. A kormányoknak és az embereknek fogalma sincs arról, hogy mi lehet az idegenek célja, épp ezért megpróbálnak kommunikálni velük. Az amerikai helyszínen a katonaság egy ismert nyelvész, Louise Banks (Amy Adams) segítségét kéri a kapcsolatfelvételhez. Ám nehézségekbe ütközik a terv, ugyanis a lények nyelve teljesen különbözik a Földön ismertektől, így hát Banks-re és társára, Ian Donnelly-re (Jeremy Renner) hárul a feladat, hogy megfejtse azt, és rájöjjön, hogy milyen céllal érkeztek ide az űrlények. Egyéb tényezők is siettetik őket a megoldásban, ugyanis egyes országok vezetői sokkal harciasabban reagálnak az eseményekre.

 

filmfan---erkezes-4.jpg

 

Hollywoodban általában kifizetődőek a nagyszabású, idegenekkel foglalkozó alkotások. Ez természetesen nem véletlen, hiszen az emberiség már évezredek óta fürkészi az eget, az ismeretlent kutatva. Sajnos az űrlények eljövetelével kapcsolatos filmek többnyire hasonló koncepciót követnek és nem a néző elgondolkodtatására, hanem a szórakoztatására törekednek, vizuális effektek tömkelegével. Az Érkezés teljesen más oldalról közelíti meg a témát, ugyanis a feszültség nem az akciójelenetekből, hanem abból a bizonytalanságból fakad, amelyet az idegenek ismeretlen célja táplál. Ez a kérdés végig ott lebeg a fejünk fölött, ezáltal a mozi annak ellenére is magába szippant, hogy a filmben jóformán semmilyen akció nincs.

 

filmfan---erkezes-3.jpg

 

Denis Villeneuve reális módon ábrázolja az idegenek érkezését: az emberek élelmiszereket raktároznak fel, nő a bűnesetek száma és a közemberek szinte semmit nem tudnak az űrhajókról. A film első fele komótosabb tempót diktál, aztán szépen kibontakoznak az események és óriási iramra kapcsol, amely a film végén katarzist vált ki a nézőből. Ugyanis egy bizonyos csavartól kibontakozik egy drámai szál, amitől kezdve az idegenek szinte már csak a háttérben vannak jelen. Az alkotás több gondolatot, kérdést is felvet. Az együttműködés fontossága mellett például felmerül, hogy miként dönthetünk más emberek életéről. Azonban a film nem válaszolja meg az összes kérdést, a nézőre hagyja a feladatot, hogy véleményt formáljon. Ez egy hatalmas pozitívum, ugyanis ezáltal sikerül elgondolkodtatnia az embereket. Belefutottam pár olyan véleménybe, amelyek mindezt sokkal inkább negatívumként élték meg. Azonban, ha jobban belegondolunk, egy filmnek nemcsak akkor lehet jó mondanivalója, ha azt megpróbálja szájba rágni, hanem ha sokkal finomabban, szolidabban ébreszti rá a nézőt dolgokra, illetve ha csak eléri nála, hogy felmerüljenek benne bizonyos kérdések.

 

filmfan---erkezes-5.jpeg

 

Azon is érdemes elgondolkodni, hogy mi, emberek, szeretünk mindent magunkhoz hasonlóan elképzelni, magunkhoz formálni, pedig valószínűleg nem mi vagyunk a világ közepe. Épp ezért a filmben szokatlanul ábrázolják az űrlényeket, nem antropomorf módon, nyelvben és gondolkodásmódban is teljesen eltérnek tőlünk. A filmben a nyelvészet az egyik fő elem, épp ezért ha nem is annyira, de azért a tudományos háttér is előkerül, amely csak emeli a színvonalat. Érdekes és egyben izgalmas is Amy Adams és Jeremy Renner kutatása.

 

filmfan---erkezes-7.jpg

 

Színészek tekintetében egyértelműen Amy Adams viszi a prímet, aki élete egyik legjobb alakítását nyújtja. Az érzelmekkel teli szerep, a dráma kibontakozásával ér a tetőpontra és nem lepődnék meg, ha az Amerikai Filmakadémia egy Oscarral-díjazná mindezt. Ám mellette a másik két főszereplő: Jeremy Renner és Forest Whitaker alakítása kissé elszürkül, de így sem nevezném őket rossznak. Az Érkezésbe megvalósítás tekintetében nem lehet belekötni, ugyanis az alkotás gyönyörű, művészi felvételekkel és remek zenével operál. A látvány tényleg elképesztő, a vizuális effektek is letisztultak, remekül sikerültek.

 

filmfan---erkezes-6.png

 

Összességében látszik, hogy Denis Villeneuve nem engedett a stúdiók nyomásának, nem adott lejjebb a művészi elképzeléseiből. Ennek köszönhetően megkaptuk az év egyik legjobb sci-fijét, és talán egyik legjobb filmjét is. A film egyik legnagyobb előnye, hogy mindenkiben más gondolatokat ébreszt, más mondanivalót vált ki. Egy kifejezetten érzelmes, többrétű film, amely valószínűleg pont ezek miatt elég megosztó lesz az átlag nézők körében. Azonban az Érkezés esete tökéletesen bizonyítja, hogy még egy ilyen „lerágott csontból”, is ki lehet hozni egy ilyen intelligens alkotást.

 

Értékelés: 9/10   

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.